lauantai 24. helmikuuta 2018

Tieliikennelainsäädännöllinen kupru



Tekniikan Maailma 4/2018 kertoo lisää lainsäädännöllisestä hutiloinnista. Nyt on menossa tieliikennelain muutos. TM:n Postilaatikkopalstalla kerrotaan tapauksesta joka nykylain mukan on todellisen tapahtuman mukaan tuomittavissa mutta uuden, valmisteilla olevan lain mukaan lainrikkoja pääsee pälkäästä. JOS tämä laki hyväksytään, tämä kuvastanee lainsäätäjiemme asenteita lainsäädäntöön.

Tapaus  meni pääaiheeltaan näin: Henkilö vaihtoi autollaan kaistaa, oikeaoppisesti sulkuviivan loputtua. Takaa tuli kuitenkin auto joka oli vahtanut kaistaa jo sulkuviivan aikana ja peltiä rypistyi.

Nykyinen laki on lakia noudattaneen autoilijan puolella mutta uusi lakiehdotus on muuttamassa tilanteen päinvastaiseksi. Poistetaan ns. "ennakoitavuus" pykälistä. Sulkuviivan ylittävältä autoilijoilta poistetaan vastuu rikkomuksestaan ja syy sälyytetään lainkuuliaiselle autoilijalle, koska hänen olisi pitänyt voida "ennakoida", että joku takana tulevista autoista rikkoo lakia ja vaihtaa ennalta-arvaamattomasti kaistaa sulkuviivan aikana.
Uusi laki vapauttaa lakia rikkovat vastuuttomat autoilijat vastuusta. Toinen laista hyötyvä taho on vakuutusyhtiöt jotka voivat riitauttaa kolarin ja myydä oikeusturvavakuutuksia ja asianajajat jotka voivat vastaisuudessa (jos siis laki menee läpi) sälyttää kolaroinnin vastuut lakia noudattaville autoilijoille hyvää korvausta vastaan: "Miksette aavistaneet, että kulman takaa tulee ylinopeutta ajava auto vasemmalta". Pöyristyttävä porsaanreikä on jälleen rakenteilla ja lisää businesta vähävaraisten  tappioksi. Seurataan lain käsittelyä eduskunnassamme. Kenen pussiin jälleen pelataan?

Nykyisessäkin tieliikennelaissa kuvaillaan samassa lehdessä "Liikenteessä" palsalla, olevan jo yksi, kahden risteyksen loukku. Lehdessä kuvaillaan tilanne, jossa on kaksi peräkkäistä risteystä ja linja-autokaista oikealla. Jos käännyt oikealle, järjestyksessä toisesta risteyksestä, et saa lain mukaan ryhmittyä linja-autokaistalle ennen ensimmäistä risteystä ja ajaa suoraan yli ristyksen, jolloin loukkaisit ryhmittymissäännöstöä ja linja-autokaistan käyttökieltoa. Näin kuitenkin on toimittava jotta kaista voitaisiin vaihtaa riittävissä ajoin. Lain noudattaminen pakottaa rikkomaan lakia.

Jo taannoin ihmettelin, miksi autovarkaudesta muotoiltiin laissa "auton luvaton haltuunotto". Tuli väkisin mieleen, että kenelläköhän päättäjistä tai lainvalmistelijoista olikaan kuriton lapsukainen, jonka tulevaisuus piti pelastaa rikosrekisteriltä, ei itse opastamalla ja ojentamalla lasta, vaan muuttamalla lakia. Taisi olla keskellä tätä kuuminta "vapaankasvatuksen" buumia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti