keskiviikko 29. marraskuuta 2023

AUTOMAATTIVAIHTEET JA AJOMUKAVUUS

Kokemuksia on karttunut runsaasti automaattivaihteilla varustetuilla autoilla ajamisesta.
Sain sijaisautoksi Vehosta eri versioita A sarjalaisista ja taisi olla joku muukin tyyppi ajossa. Kaikissa oli tuo autoilijaihmisen riesaksi kehtitetty automaattivaihteisto ja kaistavahti.

Kun parkkipaikkani on pienen mäen alla, "mutkan" takana, oli peruuttaminen parkkiin varsinaisnen riesa. Auton takaikkunasta ei näy kuin puita. Videokamera näyttää epärealistista laajakanttikuvaa, josta ei voi oikeasti päätellä etäisyyksiä juuri lainkaan.
Varovainen jarru-kaasu peruuttaessa, tuottaa järjetöntä nykimistä kääntyvässä alamäessä. Sen hallitseminen vaikuttaa olevan, harjoittelusta huolimatta, erittäin hankalaa. Parkkeerauksessa voi luottaa vain sivupeileihin.
Mersun A250 mallissa on riesana myös hallitsemattomasti neljä astetta kääntyvät takapyörät. Sellaiseen omatoimiohjaukseen, joutuu panostamaan jonkin verran lisäparkkeerausharjoitusta.
Jos nokka ei käännnöksessä pysy kadulla, väärinarvioidun kääntösäteen vuoksi, auto hyytyy, eikä meinaa antaa kuskille mahdollisuutta jatkaa parkeerausta. Auton saaminen liikkeelle eteen tai taakse vaikuttaa tilanteessa olevan lähes mahdotonta.

Liikkeellelähtö kuvailemaltani parkkipaikalta on myös vastaavasti omalaatuinen ilmiö. Mäkilähtö yleensä vaikuttaa olevan ihan oma outoutensa. Kaasu / jarruyhdistelmä mäkilähdössä on hankalaa saada balanssiin. Auto saattaa täristä, kuin käsijarrun jumiutuessa, eli jarru hirttää helposti kiinni.

Muutaman kerran automaattiauto oli hyytyä keskelle risteystä, jostain kummallisesta syystä. Kaasu ei auttanut, ja kun kaasua sitten polkaisi syvemmälle, ettei jää muun liikenteen jalkoihin, auto ampaisi kuin raketti liikkeelle. Ei kovinkaan terveellistä autoilua. 

Harjoittelu tietysti auttaa MUTTA siihen mennessä nämä automaattiautot saattavat aiheuttaa automaatioillaan vakavia onnettomuuksia.

Kuulin myös tapauksesta, jossa automaattiauton kaistavahti oli talvella pysäyttänyt auton, kun kaistavahti oli menettänyt kaistaviivan lumen alle näkymättömiin. Todella vaarallista. Edellisessä postauksessa totesin omana kokemuksenani, ainoastaan ratin tempomista, kun olin kääntymässä bussipysäkille. Uusimmassa versiossa ratti ainoastaan tärisee, kun kaistavahti havaitsee kaistalinjan. Hyvä niin. Välillä tosin kaistavahti herjaa punaisella ratin kuvalla jos ajan liian lähellä oikeaa kaistalinjaa. Mitä hi***oa se kaistavahdille kuuluu, kuinka lähellä kaistalinjaa ajan. Pyrin aina ajamaan pois arfaltin urista, jotka saattavat olla esim. sateella vettä pullollaan ja aiheuttavat pidon heikkenemistä.

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti