lauantai 23. huhtikuuta 2016

SONERA ja ROOMA




Sonera on epäluotettava liittymä ainakin Roomassa. Yllättäen, esim. viikolla lähetetyt tekstiviestit saapuivat laitteeseen vasta Suomessa. Kuuluvuusalue oli myös ilmeisen rajoittunut, koska Santa Maria Maggioren alueella oli katveita vaikka se on kukkulan päällä. Hankin aikanaan Soneran, koska kuvittelin sen sopimuskumppanien yhteyksien kattavan luotettavasti ainakin Euroopan mutta eipä aivan siltä näytä.

Kuuluvuus/toiminta-alueen rajallisuudesta oli todellista haittaa ja vakavammassa tilanteessa toimimattomuus olisi saattanut muodostua kriittiseksi.
Roomassa tapahtuneen sairaustapauksen johdosta soitimme lääkärille (paikallispuhelu onnistui) mutta emme saaneet häneltä tulevaa puhelua, vaikka lääkäri väitti juuri tähän samaan numeroon yrittäneensä soittaa. Puhelimen loki ei kerro tällaisesta yrityksestä mitään, eikä puhelin soinnut hänen kertomanaan ajankohtana. Suuntanumerot olivat oikein ja lääkärillä oli myös omasta puhelustamme lokitieto.

Tähän samaan Soneran sopimusliittymään ei tullut myöskään Suomesta viikolla lähetettyjä tekstiviestejä. Ne saapuivat ryppäänä vasta saavuttuamme Suomeen.
Mitä virkaa sellaisille viesteille on jos ne eivät saavu vastaanottajalle silloin, kun ne on saataviksi tarkoitettu ja niitä tarvitaan?

ELI jos sairastaa Roomassa, saattaa Soneran toimimaton sopimus aiheuttaa vakavia seuraamuksia. Onneksi mukana oli toinen puhelin Soneran toisella sopimustyypillä joka toimi, tosin sekään ei toiminut luotettavasti, vaan kentässä oli myös siinä katveita. Aikaisemmin tekstiviestit kyllä ovat Roomassa toimineet samassa paikassakin. Missä on nyt vika? Onko Sonera solminut säästösopimuksen Italiassa? Se saattaa tulla aikaa myöten Soneralle kalliiksi.

6 kommenttia:

  1. Heippa Hannu! Kaikkien operaattoreiden kanssa ei tota SMS-sopimusta ole, joten se saattaakin vaikuttaa tuohon viestien saapumattomuuteen. Puheluiden pitäisi toki toimia, myös molemmilla Soneran liittymillä, sillä liittymätyyppi ei tuohon vaikuta. :) Katveita voi olla siellä reissussa käyttämäsi operaattorin verkossa. Vikapalvelumme bit.ly/1LppXni pystyy perehtymään tarkemmin noihin reissunaikaisiin ongelmiin, esimerkiksi voivat tarkistaa onko käyttämäsi operaattorin kanssa noita SMS -sopimuksia, ja miksi kahden eri Soneran liittymän välillä oli toimintaeroja. :) //Maria@sonerapartio

    Mikä on SoneraPartio http://bit.ly/1SmNXsx
    Oliks millanen vastaus, anna partiolle palautetta http://bit.ly/1SrxBg1

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentista partiolainen "//Maria". Koko nimeäkin saa käyttää.
    Käyttämäni paikallinen operaattori oli molemmissa puhelimissa sama - tietääkseni - koska avasimme puhelimet heti lentokentällä, eli olimma taatusti samassa kentässä. Saimme Soneran hintatietoja heti ja kosolti. Samoin joitakin tekstiviestejä kyllä tuli vaimon kertoman mukaan perille Roomaan ja hän vastaili niihin ilmeisen onnistuneesti. Kuitenkin viisi eri puhelimesta tullutta tärkeää viestä jumitti jossain matkan varrella 2-3 päivää. Näkyy lokitiedoista. Samoin vaimo kertoi, että yksi Suomessakin lähetty tekstiviesti oli kestänyt toista päivää. Soneran kaistat näyttävät olevan ohutta laatua, kun kusti ei mahdu polkemaan? Asiaa tutkitaan nyt Soneran toimesta. Odottelen mielenkiinnolla vastaustanne. Ei tuollaista sopimusta voi suositella kenellekään nykyaikana. Asiat jäävät hoitamatta.

    VastaaPoista
  3. SONERA on ottanut nyt tapauksen "missä tökkii" käsittelyyn virallisesti. Odotellaan. Kuittaus Soneralta tuli tänään.
    Onhan ilmoituksesta nyt mennyt vasta 9 vuorokautta. Uusi SIM korttikin on kuulemma tulossa paperipostissa josko siinä olisi vikaa. Se luvattiin jo pari päivää sitten. Pysykää lukijat mukana. Jännittäviä aikoja eletään.

    "Hei!
    Vikailmoituksesi INCTSFxxxxxxxx on siirretty jatkokäsittelyyn tekniselle asiantuntijalle. Pidämme sinut ajan tasalla vianselvityksen edetessä.
    Ystävällisin terveisin, Sonera Tekninen asiakaspalvelu"

    VastaaPoista
  4. Heippa Hannu, hienoa että asia on nyt meidän teknisellä puolella tutkinnassa! Sitä kautta päästään perehtymään probleemiin syvemmin, sekä saadaan tärkeää lisätietoa tökkimisestä. Mikäli ongelma on sellainen, mihin pystymme operaattorina vaikuttamaan, sen myös teemme. :)

    Jäädään odottamaan lisätietoja! :)
    Maria@sonerapartio

    Mikä on SoneraPartio http://bit.ly/1SmNXsx
    Oliks millanen vastaus, anna partiolle palautetta http://bit.ly/1SrxBg1

    VastaaPoista
  5. Tähän ongelmaan ei koskaan tullut vastausta Soneralta mutta sen sijaan sain selvityksen DNA:lta, mitä ongelmia Roomassa noin ylensäkin palveluntarjoajalla on ollut. Sonera olisi nähnyt tilanteen omista palvelinlokeistaan kyllä ja voinut olla niiden perusteella yhteydessä Rooman kumppaneihinsa. Näin ei kuitenkaan koskaan tehty.

    VastaaPoista
  6. Vaihdoin DNA:n operaattoriksemme. Kaikki liikenne toimi viime matkallamme ilman ongelmia.

    VastaaPoista